Siltoja rakentamassa

Tänä lukuvuonna pääsin osallistumaan pariin isompaan tapahtumaan Mobiluck-projektin kautta. Ensimmäinen oli Lontoon BETT-messut, jonne lähti myös monta sataa muuta opetusalan suomalaista oppimaan opetusteknologian viimeisimpiä saloja. Päällimmäisenä mieleen jäi messukeskuksen viestiseinä, johon opettajat ympäri maailmaa voivat lisätä oman näkemyksensä opetuksen ja oppimisen tulevaisuudesta. Taitavat piirtäjät kirjoittivat opettajien (analogisille) post-it -lapuille jättämät ajatukset seinälle. Tehtävän joukkoistamisessa (crowdsourcing) oli selvästi ideaa.

Toiseen tapahtumaan Elimäen lukiosta lähti kolme opettajaa. Kyseessä oli ITK-päivät Hämeenlinnan aurinkoisessa Aulangossa. Olin seurannut kyseistä tapahtumaa aikaisemmin vain sosiaalisen median (Twitter, Facebook) välityksellä. Nyt pääsin livenä paikalle ja täytyy myöntää, että tunnelma oli erityinen. Mielenkiintoista oli huomata, että ITK:ssa panostettiin mielestäni paljon enemmän pedagogiikkaan kuin BETT-messuilla. Sain hyviä ideoita mm. ilmiöpohjaisuudesta ja mobiilin opetusteknologian hyödyntämisestä.

Mobiluck-yhteyksistä oli hyötyä myös keväisellä retkellä Muurameen. Sain pestin minibussin kuljettajana ja niin lähdimme 8-päällä kohti kumpuilevaa Keski-Suomea. Tutustuimme yläkoulun puolella ns. Muuramen malliin (Tupa-malli) hoitaa erityisopetusta ja kävimme Aki Puustisen kanssa kahvilla Muuramen lukiossa. Näimme hienon tiimi- ja projektitila Kennon ja saimme jutella (lukiolaisen) Elina Lamminahon kanssa lukion toiminnasta. Sivuhuomautuksena, Elina on mukana tekemässä Muuramen lukion uutisia, jotka löytyvät Youtubesta nimellä MuLu:n uutiset. Taattua tuotantoa.😉

Ulkomailla ja Suomessa matkustamisen lisäksi olen tehnyt tänä vuonna myös eräänlaista sisäistä matkaa. Muistan miten Hove Park School:n rehtori Englannissa kertoi, että täytyy tehdä asioita eri tavalla. He olivat käyneet luokkaretkellä Himalajalla ja liikuntatunnit pidettiin mandariininkiinaksi. Voisiko asioiden tekeminen eri tavalla olla nimenomaan kehittymisen ehto?

Joidenkin mielestä ihmisillä on joko ns.”fixed mindset” tai “growth mindset”. Edelliset ajattelevat, että rutiinit ovat hyvästä ja uuden opettelu vie energiaa. Jälkimmäiset taas ajattelevat, että rutiinit rajoittavat ja uuden oppimisesta saa energiaa. Kyse on siis asenteesta ja näkökulman vaihtamisesta.

Tiesitkö, että ihminen huomaa kielteiset asiat helpommin kuin hyvät asiat? Tätä taipumusta kutsutaan nimellä “negativity bias”. Se on auttanut ihmistä selviytymään evoluution kamppailuissa, mutta nykyään sen tiedostamisella (ja siitä pois pyrkimisellä) on enemmän arvoa kuin sen käyttämisellä.

Jotta ihminen voisi kukoistaa suhteissaan muihin, tulisi hänen viestinnästään vähintään kolme (mieluiten kuusi) olla positiivista jokaista negatiivista kohden. Tätä suhdelukua kutsutaan nimellä “positivity ratio”. Minkälaisista asioista sinä tykkäät jutella, ongelmista vai (pienistäkin) onnistumisista?

Myötätunto. Siinä on termi, josta toivoisi Suomessakin keskusteltavan lisää. Empatian tunteminen on saanut selitystä ns. peilisoluista (“mirror cells”), joiden ansiosta ihminen tuntee asiat tekemällä, mutta myös nähdessään toisen tekevän samoja asioita. Toisen auttaminen voi siis todella olla itsensä auttamista.🙂
Sitten on vielä se tunne, jonka ihminen kokee nähdessään jonkun auttavan hädänalaista. Sille on olemassa nimi, “elevation”. Se saa ihmisen “parantamaan peliään” ja kohottamaan tavoitteet ja toiminnan ylemmälle tasolle…

ITK-konferenssin loppupuheenvuorossa Frank Martela esitti sisäisen motivaation kolme tärkeintä tekijää oppimisessa: omaehtoisuus, kyvykkyys, yhteisöllisyys. Olin törmännyt näihin kolmeen käsitteeseen jo aiemmin Facebook-keskusteluissa ja Youtube-videoilla. Sisäisen motivaation ytimessä on itsesäätelytaidot, joiden harjoittamiseen mindfulness (tietoisuustaidot) tarjoaa tällä hetkellä parhaan vastineen.

Ottaen huomioon, että kaikki mielekäs oppiminen ja merkityksellisyys liittyy tavalla tai toisella oppijaan itseensä, nykyään koulussa harjoitetaan kumman vähän oppijan (kokonaisvaltaista) itsereflektiota. Olen harjoittanut mindfulnessia nyt reilun vuoden ja toin sitä vuoden aikana myös oppitunneille hiljentymisten ja kehoskannausten avulla. Kevään viimeisillä viikoilla päätin tarjota sitä myös opettajille Mindfulness-sessioissa. Olen iloinen siitä, miten monet opettajat ovat tavalla tai toisella jo alkaneet oman matkansa tietoisuustaitojen maailmaan, jokainen omalla, erityisellä, tavallaan.🙂

Tietoisuus auttaa huomaamaan omaa kehitystään. Sillä myös rakennetaan siltoja: arvostelusta arvostamiseen, negatiivisuudesta positiivisuuteen, erillisyydestä yhteyteen. Tarvitaan myös tilaa tuntemattomalle: “mystery” ja “mastery” ovat vain yhden kirjaimen päässä toisistaan. Elämän yhteys kietoutuu luonnostaan itsensä tuntemiseen.

Lopuksi linkkejä “mikrokehittämiseen”. Niiden myötä toivotan jokaiselle elämän makuista kesälomaa!🙂

Scoop.it – Mindfulness – Tietoisuustaidot
http://www.scoop.it/t/mindfulness-tietoisuustaidot

WordPress – Living to learn
https://tommivilja.wordpress.com/author/tommivilja/

Facebook-ryhmä – Eheyttävä oppiminen
https://www.facebook.com/groups/701215203253887/?fref=ts

Frank Martela – Itseohjautuvuusteoria – Eli onnellisen elämän kolme keskeisintä tekijää
http://frankmartela.fi/2014/04/itseohjautuvuusteoria-eli-kolme-vastausta-siihen-mika-tekee-ihmisen-onnelliseksi/

RSA Animate – Drive : The Surprising truth about what motivates us

The Power of Belief – Mindset and Success: Eduardo Briceno at TEDxManhattanBeach

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s